Akwarela z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu autorstwa Juliusza Kossaka (ojca Wojciecha, współtwórcy „Panoramy Racławickiej”) przedstawia członków rodu Dzieduszyckich wyruszających na polowanie. Akcja rozgrywa się w połowie XIX wieku.
Gospodarz zjazdu – Juliusz Dzieduszycki – znajduje się w centrum kompozycji, na siwym koniu. Jego stryjeczny brat Kazimierz, ubrany w jasny strój, siedzi po lewej stronie, a tuż za nim, oparty o strzelbę, stoi zleceniodawca dzieła – Włodzimierz.
Na obrazie nie zabrakło również postaci samego autora – Juliusz Kossak umieścił swoją sylwetkę na pierwszym planie po prawej stronie, z otwartym szkicownikiem w ręce.
Jak można wyczytać w Wikipedii: „Dzieła Juliusza Kossaka to głównie akwarele wielkich rozmiarów o jasnym kolorycie i doskonałej kompozycji, grafiki, a także ilustracje do książek i czasopism. Wszystkie są dowodem fascynacji malarza przyrodą, folklorem, obyczajowością. Wychowany w duchu patriotyzmu, ukształtowany przez romantyzm miał potrzebę spełnienia misji. Poprzez tematykę swoich obrazów chciał zainteresować Polaków – pozbawionych w okresie rozbiorowym własnej ojczyzny – historią i przeszłością. Sięgał do tematyki historyczno-rodzajowej – ku pokrzepieniu serc. Uważany jest za twórcę polskiego malarstwa batalistycznego, mistrza techniki akwarelowej, klasyka malarstwa literackiego. Ulubionym tematem sztuki Juliusza Kossaka były sceny z rycerskiej przeszłości Polaków, a wyjątkowe miejsce w jego twórczości zajmują kompozycje, w których głównym podmiotem jest koń”.
■ Zoom na muzeum – zapraszamy również do lektury innych tekstów ➸