Jednym z efektów wielkiego projektu wystawienniczego poświęconego sztuce malarskiej Michaela Willmanna, który zrealizowany został w latach 2019–2021 we Wrocławiu („Willmann. Opus magnum”) i w Warszawie („Willmann encore. Męczeństwa Apostołów” oraz „Willmann. Opus minor”), było podjęcie prac konserwatorskich przy zespole malowideł pochodzących z nieistniejącego już pałacu letniego opatów cysterskich w Moczydlnicy Klasztornej.
Na wystawie wrocławskiej pokazano po raz pierwszy po zakończonej konserwacji pięć z tych emblematycznych i pejzażowych obrazów, niezwykłych dzieł namalowanych przez Willmanna pod koniec życia farbami temperowymi na drewnianym podobraziu.
(stan przed i po konserwacji)
11 czerwca 2021 r. do Muzeum Narodowego we Wrocławiu dotarła kolejna ich partia. Tym razem było to sześć obrazów o tematyce biblijnej, alegorycznej i emblematycznej prezentujących: Nakarmienie Eliasza na pustyni, Zbiór manny przez Izraelitów, Oblubienica w cieniu Oblubieńca, Pejzaż nadrzeczny z matką i dzieckiem, Pejzaż z cysterskimi zakonnikami oraz najokazalszy z nich, o wymiarach 32,4 × 170 cm, z przedstawieniem Zwycięstwa Miłości Niebiańskiej nad Miłością Ziemską. W tym ostatnim szczególnie wybrzmiewają cechy typowe dla sztuki „śląskiego Apellesa”.
Fot. A. Podstawka, W. Rogowicz
Środki finansowe na wcześniejsze i obecnie zakończone prace konserwatorskie zabezpieczyła Dolnośląska Wojewódzka Konserwator Zabytków Barbara Nowak-Obelinda, prace zaś przeprowadził zespół konserwatorski Danuty Drabik-Wójtowicz i Ryszarda Wójtowicza. W ten sposób konsekwentnie realizowane są działania, które mają na celu uratowanie, a w przyszłości odtworzenie tych polichromowanych stropów. A cel tych poczynań był i pozostaje dla Muzeum Narodowego we Wrocławiu niezmienny – Lubiąż, dawny klasztor cystersów, Muzeum Śląskiego Baroku im. Michaela Leopolda Willmanna.